Selasa, 14 Mei 2013

Makkah TrueStory : Kejadian Yang Menyeramkan Di Jabal Rahmah..

Assalamualaikum,

Bismillah.....


Dah nama makkah true story, sudah tentu kejadian ini bukan saje-saje Rif rekacipta, tapi yang peliknya kali ini kejadian berbentuk pengajaran yang menyeramkan, apahal pulak blogger Rif ni! nak cerita seram-seram kt tempat lainlah! kata korang yang berminat, cuma takut bab cerita seram.

   Cerita ni berlaku lebih kurang sebulan yang lepas, sebelum Rif ditahan didalam depo tahanan jeddah, saudi arabia, waktu diceritakan peristiwa ini, Rif bersama dua orang kawan, biasanya sebelum tidur kami sembang-sembang dahulu, salah seorang kawan Rif namanya sayid umam berasal dari indonesia, isteri orang malaysia, tiba-tiba dia ceritakan kisah keluarganya dari indonesia yang datang mahu menunaikan umrah.

   Katanya minggu lepas, setelah keluarganya selesai menunaikan ibadah umrah, keesokan harinya rombongan dari indonesia itu menuju Jabal Rahmah mengikuti progrem lawatan tempat-tempat bersejarah, setelah bas sampai di kawasan Padang Arafah, jemaah umrah semua turun bas dan mengikuti Mutawwif menuju Jabal Rahmah.

   Jabal Rahmah tidaklah tinggi, hanya beberapa minit sahaja, kita boleh sampai ke puncaknya, korang semua mesti ingat peristiwa bersejarah yang berlaku di Jabal Rahmah, iaitu pertemuan Nabi Adam dan Siti Hawa, kalau tidak ingat, kira Rif tolong ingatkan.


   Jabal Rahmah waktu musim haji. 

 Pemandangan dari atas.


Banyak hikmahnya disebalik Jabal Rahmah.


   Setelah  semua jemaah mendaki bukit dan sampai dipuncak Jabal Rahmah, ada dua orang yang masih dibahagian bawah bukit, mereka berada dalam ketakutan, takut panjat bukit ke? panas ke kat atas tu? ke gayat duduk tempat tinggi? macam-macam persoalan yang timbul didalam fikiran jemaah yang sudah berada diatas bukit, oleh kerana ada hajat masing-masing yang hendak diminta, mereka terus sahaja berdoa, munajat dan lain-lain ibadah yang boleh, tinggallah mereka berdua masih dibawah.

   Setelah jemaah selesai dan menuruni anak tangga yang sudah disediakan pihak Kerajaan Saudi di Jabal Rahmah, barulah kelihatan mereka berdua itu menuju Jabal Rahmah, balik ke hotel, dua orang jemaah umrah itu demam selama lebih kurang 3 hari, orang lain tertanya-tanya, apa dah berlaku kepada dua orang ini, keluarga sayid umam itu menjawap, dia dapat maklumat dari keluarga dua orang jemaah tersebut, katanya setelah turun dari bas di Jabal Rahmah tempoh hari, ada seorang lelaki memerhati mereka bersama temannya, lelaki tersebut matanya merah menyala berpakaian jubah hijau dan temannya tidak berkepala. allah! allah! allah! seram dan tegak bulu roma Rif mendengarnya.

   Mereka cuba menaiki Jabal Rahmah tetapi terkaku, tutup mata buka mata, lelaki tersebut masih ada, lebih kurang setengah jam baru lelaki tersebut hilang, mereka teragak juga mahu mendaki Jabal Rahmah setelah lelaki tersebut hilang, oleh kerana bukannya senang dapat datang ke Jabal Rahmah, mereka berdua gagahi juga, alhamdulillah, tidak diganggu lagi. kawan-kawan yang lain tidak nampak, hanya mereka berdua sahaja yang nampak.

   Banyak maksud tuhan yang berlaku didalam peristiwa ini, kita pernah dengar orang yang ingin membela jin atau menuntut ilmu batin datang ke tanah haram, jin-jin ini mestilah ada juga, sebab itu terpulang pada niat kita, nak buat baik atau jahat, kalau kita niat menuju allah, allah tuhan kitalah yang kita dapat, tetapi kalau kita ada niat-niat tidak baik, lagi-lagilah nak menuntut ilmu batin atau mencari jin, jin lah yang akan menjadi kawan kita.

   Bagi dua orang jemaah tersebut sudah tentu pengalaman itu tidak boleh dilupakan sampai demam-demam dibuatnya, jin tersebut menunaikan tanggungjawapnya dengan menakut-nakutkan mereka, boleh jadi jin tersebut ialah jin yang menjaga Jabal Rahmah, sesiapa yang ada niat tidak baik, jin tersebut terus menjalankan kewajibannya sebagai penjaga Jabal Rahmah, masing-masing boleh membuat berbagai andaian, terpulang, yang penting kita dapat pengajaran dan hikmah. sekian.


yang tidak bela jin dan tidak berkawan dengan jin

blogger Rif.

7 ulasan:

  1. huhu seram gak baca cerita nie ..tp xpa , saya baca siang2 .. hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe, baca sorang2 seram gak, yg penting pengajaran.

      Padam
  2. Kepala takde? Kolar baju dia panjang sangat kot. Atau leher pendek...
    Tapi wlwpun bgitu, kisah ni mmg penuh pengajaran.

    BalasPadam
  3. Ish3 ap la 2 ekor tu nk buat ek???

    BalasPadam
  4. Dia 2 ekor nk kwan depe 2 org kot...?"̮ƗƗA ƗƗA"̮ ...pengajaran yang patut di kongsi...

    BalasPadam
  5. Dibawah jer bole x brdoa. Keadaan sy kaki sakit dsb. Nak tahu la.

    BalasPadam
  6. Alaah maha tahu,SUBHANAALAH,,,,,

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...