Isnin, 29 Julai 2013

Rif blogger punya :- Alhamdulillah X Blacklist.

Assalamualaikum,

Bismillah....


Selepas balik dari haramain diri ku ini tertanya-tanya, adakah masih terkasima atau impak maksima terhadap apa yang berlaku? rupa-rupanya biasa-biasa je, adakah hanya perasaan yang suam-suam kuku-kuku? atau hati dan perasaan masih macam tu x berubah-berubah? sempena bulan Ramadhan yang mulia ini, syaitan di tangkap, adakah nafsu masih liar atau nafsu sudah dididik, kita mesti tahu jawapannya, dengan ramadhan sudah memasuki hari 10 terakhir, adakah kita benar-benar serius dengan Ramadhan, malu dengan bulan Ramadhan, orang-orang soleh menangis dengan pemergiannya, sedangkan aku biasa-biasa saje mcm bulan-bulan yang lain, ampun wahai Tuhan, ampun ya Rasulullah, tak seriusnya aku menjaga bulan yang maha besar ini sebagai raja bulan yang sangat digunakan oleh orang bertaqwa dengan sepenuh hati.

   nak cerita bab lain terluah bab lain, sebab memikirkan bulan ramadhan lagi utama, kembali dengan tajuk, blacklist untuk keluar negara? memang ada terfikir, tetapi x lah memberatkan otak yang memang rengan ni, berjalanlh kehidupan seperti biasa mengikut haluan perjuangan yang memang banyak bende nak buat, cuma pandai x nak gunakan sepenuh hati, perasaan, tenaga dan wang ringgit utk Islam, ingatkan x lh keluar negara dalam masa terdekat ni, sebab memikirkan dah blacklist, rupa-rupanya perancangan Tuhan tidak sama dengan perancangan kita, kena berjuang di indonesia, 

   Ke Indonesia mestilah kena ada passport, klau  xde passport macam mana nak ke sana? x kan nak naik kapal tongkang Cik muni, paksa dia bawa Generasi Harapan ke Indonesia, dengan bawa budak-budak KH semua yang campur dengan kami ada lebih kurang 20, kena pulak Cik Muni biasanya gi Thailand tetiba suruh gi Indonesia, mesti sesat, habisla kami terdampar di tengah lautan antartika, dah la bab Cik Muni yang sentiasa garang-garang bucu-bucu comel-comel ceceloreng perlis tu, jadi kenalah buat passport.

   Biasanya di Rawang ni orang nak buat passport kebanyakkan pilih di pejabat imegresen Shah Alam atau Putrajaya, sembang-sembang dengan Abu Hanifah, katanya ada pejabat imegresen di Kuala Kubu bharu, emmm, teringat masa sekolah rendah dan menengah, pernahlah buat IC disini dan pernah juga hantar adik ke sekolah asrama penuh di kuala kubu bharu, pergi tengok-tengok, tempat ni masih macam dulu, tidak banyak perubahan, masih tersusun rapi dan tidak sibuk berbanding kawasan Rawang, dalam hati masih tertanya-tanya, ada ke imegresen di sini? tanya orang sini, Alhamdulillah katanya ada, pergi pejabat imegresen ambil gambar, ambil no giliran, serah passport lama, tunggu x sampai sejam, sambil tunggu tu sempatlah Rif jalan-jalan di sekitar kawasan berhampiran dan ambil gambar, dah siap, dan paling penting x blacklist, alhamdulillah, boleh ke indonesia, bagi sesiapa yang di sekitar rawang dan sewaktu dengannya tu, klau nak buat passport silakan buat di kuala kubu baru, anda tidak akan kecewa dengan perkhidmatan yang ditawarkan. 


Imigresennya kecil sahaja dan paling penting x sebok, waktu ni Rif hanya seorang saje.

Selasa, 23 Julai 2013

Makkah Humor :- Ipad 3 Versi Makkah.

Assalamualaikum,

Bismillah......



Kota Makkah bukan saje terkenal dengan pusat ibadah tetapi turut terkenal sebagai pusat perdagangan, dari zaman dahulu banyak pedagang-pedagang arab dari jauh datang ke Makkah untuk berdagang, sehinggalah sekarang Kota Makkah teruslah menjadi tempat orang ramai membeli-belah, sekarang zaman teknologi sudah tentu syarikat-syarikat besar seperti Apple, Samsung, Blackberry dan banyak lagi, turut sama memeriahkan barangan gajet, Anda mahu membeli ipad 3? berhati-hatilah, model ipad 3 terbaru versi makkah yang dihantar dari china memang terliur, korang nak beli juga ok gak, nak tahu dia pakai progrem ape, jomlah tengok.


Apple? ipad 3? Rif tengok kotak je, dalam x tahu. kalau nak tahu dalam tu ada apa kenalah beli kat Makkah.

Isnin, 22 Julai 2013

Rif Blogger Punya :- Show Di Seremban.

Assalamualaikum,

Bismillah....

heh! dalam sebok nak berhadapan bulan ramadhan yang penuh rahmat dan keampunan, banyak pulak show yang tidak diduga, setelah beberapa siri show sampailah kami di seremban, kawasan yang cukup misteri, show sempena menyambut kedatangan bulan Ramadhan dan pelancaran TVNurMuhammad, memang best, jom tengok gambar, 

 Pentas tengah dipasang.

Rabu, 10 Julai 2013

Rif blogger punye :- Show Di Shah Alam Sempena Perasmian kali ke-2 fried chicken house

Assalamualaikum,

bismillah,

kali ni rif malas nak tulis oleh kerana gambar terlalu banyak, kita layan jelah gambar banyak2 ni, sempena pelancaran fried chicken house di shah alam.

Gambar depan restoran berkenaan.

Jumaat, 14 Jun 2013

Makkah Animal : Minum Air Kencing Unta.

Assalamualaikum,

Bismillah....


Nak kata tahu dan lengkap ilmu pengetahuan tentang unta tidaklah, adalah sedikit pengalaman pernah menjaga unta dari memberi makan, mengambil susu, bawa berjalan-jalan, makan daging unta dan lain-lain, waktu Rif jaga unta, unta adalah binatang yang baik dan bersopan santun, hehehe lebih kurang macam tu lah, unta jenis binatang hidup berkumpulan, pernah Rif cuba memisahkan mereka untuk progrem shooting, hasilnya kerja jadi lambat, terpaksalah bawa semua sekali ke bukit.

   Unta adalah salah satu binatang kesayangan Rasulullah S.A.W, pernah berjasa diwaktu Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Madinah, steratigi Rasulullah terhadap orang kafir Qurash, bangunkan kekuatan di Madinah sebelum menawan Kota suci Makkah Al-Mukarromah, begitu besarnya jasa Unta terhadap Rasulullah dan Islam, Unta juga adalah di antara binatang yang masuk syurga iaitu Unta Nabi Allah Soleh.

   Bukan setakat banyak cerita-cerita yang menarik tentang Unta, Unta juga banyak manfaat bukan setakat dagingnya sahaja yang boleh dimakan tetapi hatinya boleh dijadikan ubat penyakit Asma, susu unta boleh menghangatkan badan dan memberi tenaga terutama kepada Kaum Adam (SSI) dan banyak lagi.

Jemaah Umrah selalunya mencari hati unta dan susu unta, sekiranya mereka melakukan kesalahan haji atau umrah dam (denda) yang paling berat ialah korbankan satu ekor Unta dewasa.  unta-unta yang dipelihara boleh dijual dengan harga sekitar 12 ribu riyal sehingga 15 ribu riyal bagi yang dewasa, yang kecil berharga sekitar 5 ribu riyal sehingga 7 ribu riyal.

"Minum Air Kencing unta?" sebelum ni rif pernah dengar tentang orang Minum air kencing Unta tetapi tidak begitu yakin, betul ke tidak? minum air kencing untuk dijadikan ubat? yang biasa orang nak buat ubat susu dan hati unta, kini air kencing unta begitu popular dikalangan orang ramai, katanya air kencing unta boleh merawat bermacam jenis penyakit, termasuk kenser, air kencing unta kira-kira 250 mililiter dijual dengan harga 100 riyal, ianya , unta-unta diberi makan rumpun, roti dan akhbar.


Benarkah orang ini menjual air kencing unta?

Khamis, 13 Jun 2013

Makkah News : Ratu Tomboy Kena Serbu

Assalamualaikum,


Bismillah.....

ani
keratan akhbar Berita Harian 11 jun 2013

Riyadh : Polis agama Aarab Saudi menyerbu sebuah parti di sebuah hotel terkemuka yang hampir 100 wanita menyertai satu pertandingan ratu untuk "tomboy".

   Anggota suruhanjaya, Amar Makruf Nahi Mungkar  dengan bantuan polis menyerbu parti terbabit di hotel di pelabuhan timur Khobar dan menahan kebanyakan pesertanya, laporan akhbar berbahasa arab, Sabq.

   Polis merampas sebahagian besar minuman bertenaga, barang "satanist" dan satu mahkota yang bakal diberikan kepada pemenang pertandingan berkenaan.

   "parti berkenaan berselindung disebalik satu majlis graduasi. seorang lelaki dan wanita yang menganjurkan majlis itu turut ditahan," katanya sambil menambah kebanyakan gadis berkenaan kemudiaan diserahkan kepada ibu bapa mereka yang tidak mengetahui mengenai pembabitan anak mereka sebagai tomboy.

AGENSI

Rabu, 12 Jun 2013

Makkah Story : "cekodok ni mak kamu yang punya ke?" part 3.



agaknya macam ni kot cekodok Pak Amm. (sekadar gambar hiasan)


Pak Amm bercerita panjang tentang keadaan yang sedang dia hadapi, Rif blogger hanya khusyuk mendengar , minat sungguh Rif, biasanya kalau bersembang dia lah yang menguasai majlis sampai tidak ingat orang lain, tapi kali ini dia terdiam, nampaknya memang cukup menarik cerita yang dibawa oleh Pak Amm, dari awal pembabitan dia berniaga cekodok hinggalah kejadian terbaru yang dia lalui.

   Pak Amm redho semoga ujian yang dilalui, dia diberi kekuatan dan dapat melepasi, kata-kata tok gurunya cukup menjadi pegangan hidupnya, "kehidupan yang senang dari Allah kita terima, kenapa tidak kita terima kehidupan yang susah, bukankah dari Allah juga" itulah kata-kata yang menyebabkan dia tidak kecil hati dengan apa-apa yang berlaku, baginya semua dari Allah, satu hari nanti dia akan menghadap raja segala raja, dia akan ditanya baik atau buruk, segalanya tidak terlepas dari pandangan Allah, tidak adil sekiranya dia hanya senang menerima kebaikan, dia kena belajar menerima kesusahan, supaya di akhirat nanti dia tidak dihumbankan ke dalam neraka, waliyazubillah.


Rif Blogger : emmm........  macam mana ye nak cakap?

Isnin, 3 Jun 2013

Makkah Work : Gambar Kenangan Kerja Di Haramain.

Assalamualaikum,

Bismillah......


Rindunya pengalaman di haramain, susah nak dapat pengalaman yang menakjubkan macam di sana, makkah tetaplah di hati walaupun dah duduk Batu Hampar, Perak, (hehehe tapi masih di sekitar KL sebab banyak urusan yang tak boleh dielakkan) dah tinggalkan tanah air lama, banyak urusan dunia yang selama ini ditinggalkan, semua ini penting untuk memudahkan urusan dunia seperti lesen, passport, kereta dan lain-lain, semoga Tuhan mudahkan semuanya, tetapi biasalah urusan-urusan ini ada banyak juga ragam dan ujian-ujiannya, lagi-lagilah bila kita dah tertinggal lama, minta maaf S.Johan, Rif nak kongsi gambar-gambar kenangan kerja di Haramain, semoga bertambah rindu dan turut menambah rindu bagi mereka yang belum ke sana, ada 10 gambar, tengok je lah :-


Hehehe ni kerja awal, mengambil tahi unta, pembakar mazmumah terbaik, terutama gila pujian dan rasa diri best.

Sabtu, 1 Jun 2013

Makkah Khas : Gambar Dua Remaja Yang Masih Dalam Tahanan.

Assalamualaikum,

Bismillah...


Ramai rakyat malaysia telah dilepaskan oleh Kerajaan Saudi dari Tarhil di Jeddah, jumlah mereka dalam 74 orang, mereka dibebaskan mengikut keadaan yang telah ditetapkan oleh Jawazat, selesai file, cepatlah keluar, terutama diberi kelonggaran kepada visa bisnes, urusan tarhil yang paling cepat ialah urusan visa umrah, Rif menggunakan visa bisnes, tiket free telah diberikan oleh Kerajaan Saudi kepada visa bisnes, ada 3 orang yang mendapat tiket free, Muhammad Rifaah (Rif blogger), Ahmad Azam dan Saiful Doldiri, yang selebihnya untuk perlepasan group pertama, pihak syarikat telah menguruskan tiket perjalanan pulang seramai 32 orang, jadi jumlah group yang pulang terbahagi kepada 5 peringkat :- 

Group pertama : 35 orang (yang keluar termasuk Rif, lelaki dan perempuan, visa umrah dan bisnes)

Group ke 2 : 13 orang (wanita dan yang bersama anak kecil)

Group ke 3 :  7 orang (wanita sahaja)

Group ke 4 :  6 orang (wanita sahaja)

Group ke 5 :  13 orang (wanita, lelaki dan anak kecil, termasuk Bonde Rif blogger)

   Selesai 5 kumpulan yang telah pulang ke tanah air, rupa-rupanya ada 2 remaja lelaki yang masih belum keluar, siapakah mereka berdua ini? mari kita lihat, ada beberapa gambar yang Rif nak kongsikan :-


 Dua orang remaja dari Malaysia, siapakah mereka?

Khamis, 30 Mei 2013

Makkah Khas : 12 Kegunaan Botol Di Tarhil

Assalamualaikum,

Bismillah....

Selepas hampir semua negeri kami lawati, dari selangor melalui perak, johor dan selepas tu kami menuju utara, sehinggalah semalam kami ke perlis, duduk haramain 1 tahun 4 bulan, Tuhan ubatkan rindu Rif kepada tanah air tercinta iaitu Malaysia dengan dapat menjelajahi hampir seluruh negeri, nikmat yang ada tidak sempat nak bersyukur, Tuhan tambah lagi nikmat, emmm kalau kita tidak malu dengan Tuhan tidak tahulah, bersyukurlah, berselawatlah kepada manusia agung iaitu baginda Rasul untuk membuktikan kita sayang kepada makhluk ciptaan Tuhan yang Tuhan memuji-Nya, mudah-mudahan Tuhan juga sayang pada kita hamba-Nya yang doif ini.

   Rif x lupa sebenarnya cerita-cerita dalam tahanan, masih banyak cerita yang boleh dikongsi, kali ni Rif nak kongsi info menarik yang berlaku didalam tahanan, babnya ialah botol, banyak persoalan berkaitan dengan botol ni, biasanya kalau kita cerita bab botol ni x lah menarik sangat, rakyat malaysia dah maklum sangat tentang botol, dari kegunaan, bagaimana menghasilkannya sehinggalah boleh di kitar semula sekiranya kita membuangnya tapi yang istimewanya terutama botol saiz 1.5 liter di tarhil (tahanan sementara) ialah berbagai  cara yang boleh digunakan untuk menjadikan botol cukup bermanfaat didalam tarhil, ada 12 kegunaan yang berjaya Rif kumpul :-

Selasa, 14 Mei 2013

Makkah TrueStory : Kejadian Yang Menyeramkan Di Jabal Rahmah..

Assalamualaikum,

Bismillah.....


Dah nama makkah true story, sudah tentu kejadian ini bukan saje-saje Rif rekacipta, tapi yang peliknya kali ini kejadian berbentuk pengajaran yang menyeramkan, apahal pulak blogger Rif ni! nak cerita seram-seram kt tempat lainlah! kata korang yang berminat, cuma takut bab cerita seram.

   Cerita ni berlaku lebih kurang sebulan yang lepas, sebelum Rif ditahan didalam depo tahanan jeddah, saudi arabia, waktu diceritakan peristiwa ini, Rif bersama dua orang kawan, biasanya sebelum tidur kami sembang-sembang dahulu, salah seorang kawan Rif namanya sayid umam berasal dari indonesia, isteri orang malaysia, tiba-tiba dia ceritakan kisah keluarganya dari indonesia yang datang mahu menunaikan umrah.

   Katanya minggu lepas, setelah keluarganya selesai menunaikan ibadah umrah, keesokan harinya rombongan dari indonesia itu menuju Jabal Rahmah mengikuti progrem lawatan tempat-tempat bersejarah, setelah bas sampai di kawasan Padang Arafah, jemaah umrah semua turun bas dan mengikuti Mutawwif menuju Jabal Rahmah.

   Jabal Rahmah tidaklah tinggi, hanya beberapa minit sahaja, kita boleh sampai ke puncaknya, korang semua mesti ingat peristiwa bersejarah yang berlaku di Jabal Rahmah, iaitu pertemuan Nabi Adam dan Siti Hawa, kalau tidak ingat, kira Rif tolong ingatkan.


   Jabal Rahmah waktu musim haji. 

Ahad, 12 Mei 2013

Makkah Khas : Gambar-gambar Lain Dalam Tahanan.

Assalamualaikum,

Bismillah...



Korang semua mesti nak tengok gambar-gambar orang malaysia yang kena tahan tu kan? mereka seramai 75 rakyat malaysia turut di tahan bersama blogger Rif, kebanyakan mereka adalah wanita, bahagian wanita diasingkan, jadi x dapatlah Rif nak masukkan sekali, hanya kaum adam sahaja yang Rif ada, insyallah, Rif akan usahakan gambar bahagian muslimah.

   Waktu dalam tahanan tu, ramai kawan-kawan dalam tu tanya tentang kami, ada yang terkejut dan rasa mustahil rakyat malaysia ditahan, ada yang simpati, lebih menyebabkan mereka sangat simpati, kerana wanita dan anak-anak kecil turut ditahan, terkeluarlah di mulut mereka "saudi syaitan", "orang saudi x boleh" pakai", "saudi teruk", dinar ruhum di nuhum ertinya duit mereka adalah agama mereka, no money, no talk, sebab apa? raja saudi akan memberikan ganjaran sebanyak 500 riyal bagi seseorang yang ditangkap, kerana duit, habis rakyat asing dikerjakannya, yang ada iqomah (surat izin duduk saudi), lebih-lebih lagi yang tidak ada iqomah,  lagilah ditahan, oleh kerana undang-undang saudi selalu memihak kepada rakyatnya, betul atau silap tangkapan tu x penting, yang penting mereka dh buat kerja, jadi ganjaran tetap diperolehi, ramailah manusia yang menjadi mangsa, orang tua, orang muda, kanak-kanak, wanita, gadis-gadis, jande-jande, semuanya diangkut, yang paling menggelikan hati Rif, orang gila pun kena tangkap juga, nanti Rif cerita satu bab kt blog ni pasal org gila yg kena tahan. jom usha gambar :-


 Kawan2 kami banyak orang burma dlm tahanan tu, muka syak dh mcm burma dh, kalau lama lagi duduk dalam tu, confirm jadi burma terus, syak belah kiri, burma belah kanan.

Jumaat, 10 Mei 2013

Makkah Khas : Gambar Sebelum Tangkapan Blogger Rif.

Assalamualaikum,

Bismillah.....


Rif nak kongsi pengalaman manis dengan korang semua tentang tangkapan, kenapa pulak pengalaman manis? semua pengalaman sangatlah berharga, lagi-lagilah kalau kita mengimbau sejarah orang-orang soleh zaman dahulu, kebanyakkan mereka pernah ditangkap oleh orang yang berkuasa pada zaman mereka, mereka melawan arus, bagi orang berkuasa, cukup tergugat dengan adanya mereka.

   Rif x lah sehebat orang soleh zaman dahulu, jauh la sangat, tapi apa yang nak Rif kongsikan peristiwa ditahan tersebut sama puncanya, apa dia? wahai pembaca-pembaca sekalian? kebenaran yang kita tegakkan  dipandang negatif  dan serong, inilah hakikat tangkapan tersebut.

   bila iri hati dan hasad dengki menguasai diri, kebaikan tidak nampak lagi, sedangkan apa yang dilakukan oleh pihak syarikat sangatlah menggalakkan ekonomi kerajaan saudi dan hubungan dua hala boleh berjalan dengan baik, bagi kerajaan saudi dan kerajaan malaysia, takkan kerana berlainan fahaman kita dianggap bi'ah, di malaysia kita mengamalkan tahlil, baca doa qunut, selawat kepada rasul, ziarah kubur dan banyak lagi amalan yang diguna pakai oleh ahli sunnah waljamaah, tetapi fahaman ini sangat ditolak oleh mereka yang berfahaman wahabi dan dengan mudah mereka menyebut bi'ah, jom tongok gambar sebelum tangkapan :-


Bergambar dgn adik2 bongsu yang sedang meningkat naik.

Rabu, 8 Mei 2013

Makkah Khas : Gambar Dalam Tahanan.

Assalamualaikum, 

Bismillah......

  
   Waktu terus berjalan, rugi rasanya Rif terus biarkn blog ni tanpa menulis sesuatu, klau nak mengharapkan barang dari makkah tu sampai entah bilalah, bagai mengharapkan gadis bersendawa di majlis besar, (falsafah sendiri, jgn dok ikut) maksudnya susahnya klau nak tunggu, jadi buatlah sesuatu,

  Nak cerita apa ye, fikir punya fikir, termuncul la dikepala rif yg sesungguhnya cerita2 dlm tahanan yg menarik, rif nak kongsi info, klau ada gambar lagi menarik, tapi sabar jelah, bagi je la gambar rif yg lepasan tahanan jeddah, saudi.




betul ke Rif kena tahan di depo tahanan jeddah? siapa ni?
 

Jumaat, 3 Mei 2013

Makkah Blog : Cari Idea.

Assalamualaikum,

Bismillah...


   bertemu kembali setelah sekian lama terhenti menaip, (jari-jemariku kurang aktif) rasa longgar jari-jari ni, bulan lepas bahagian jari belah kanan rasanya hampir terkena penyakit lenguh yang terlalu mengganggu, rupa-rupanya banyak hikmahnya berhenti menaip, kesihatan tuhan pulihkan.

   ramai yang tertanya-tanya kemana perginya blogger rif menghilang selama sebulan, selalunya aktif je mengupdate blog, dlm facebook ada, dalam twitter ada, dlm myspace x ada, aktif je online, hui hui hui, banyak sebenarnya pengalaman yang rif dapat selama sebulan ni, sudah tentu banyak juga maksud tuhan dengan berlakunya peristiwa bersejarah dalam hidup rif, sebahagian pembaca mungkin dah tahu, kerana rif bagi tahu dan berada di sekeliling rif, ada juga yang tahu melalui surat khabar dan internet, banyak juga blog-blog yang menulis tenteng artikel tersebut, bagi yang x tahu tu, ni lah yang rif nak kongsikan serba sedikit.

Ahad, 24 Mac 2013

Makkah News : Banjir Di Dalam Hotel.

Assalamualaikum,

bismillah....


   Catatan ni sebenarnya sambungan dari  Makkah People : Jemaah Pertama ni link dia, http://makkahdihati.blogspot.com/2013/02/makkah-people-jemaah-pertama.html, dah lama nak masukkan tapi banyak halangan, terutama mendahulukan catatan yang lebih utama, rasanya sekarang dah boleh nak poskan, kenapa ye minggu-minggu ni rasa macam nak berpantun je, korang layan je lah perangai blogger yang tengah rajin nak berpantun ni.

dalam serunding ada lemper,
lemper dibuat dari pulut,
terima kasih sudi mampir,
jangan sampai blogger melutut.

   Kalau ada yang berminat nak balas tu, silakan balas di komen, dalam banyak-banyak jemaah yang Rif jaga buat masa ni, jemaah pertama paling susah dan teruk, bukan kerana perangai atau ragam jemaah yang menjadi masalah, tetapi keadaan sekeliling yang tidak membantu, kedudukan hotel yang paling jauh dari bahagian yang menjaga katering di hotel-hotel lain, hotel nampak cantik di luar, tetapi bila masuk bahagian restoran, emmm malas nak cerita sebenarnya, sebab sepatutnya hotel begini masalah-masalah ini segera diatasi, kerana sudah tentu jemaah umrah akan datang, masalah yang boleh diselesaikan dengan cepat, selesaikan, jangan ditunda-tunda.

    Sudah la restoran paling bawah, panas, aircond pulak dibahagian Rif jaga rosak, kalau orang nak hubungi phone, x ada line di kawasan tu, nak basuh pinggan x ada air, buang sampah nak kena naik tangga, ambil air nak kena ambil dibahagian atas, x ada lif dan ditambah pulak banjir, memang teruji, tapi alhamdulillah jemaah semuanya ok, sporting, ada la sikit-sikit merungut, biasalah tu.

   Rif hanya berkongsi pengalaman, tidak la berniat selain itu, pengalaman kita amatlah berharga, supaya kita lebih sabar dan pada satu hari nanti kita turut mendapat kemanisan didalam kehidupan kita, terutama kalau kita memiliki sifat redho. jom gi tengok tempat banjir, bukan senang nak tengok banjir-banjir ni di makkah, negara yang hanya setahun sekali sahaja hujan :-


Dhaif sungguh tempat katering ni.

Jumaat, 22 Mac 2013

Makkah View : Tempat Miqot Taneem.

Assalamualaikum,

Bismillah.....


  Tuhan maha agung lagi maha bijak sana, perancangan Tuhan kita tidak boleh duga, setiap yang Tuhan kehendaki pasti berlaku, kita semua termasuk didalam percaturanTuhan.

   Rif jaga katering jemaah yang duduk di Hotel Abbas Gold, keseluruhan mereka semua lebih kurang 117 orang, diawalnya A.Rizal yang jaga hotel tu, tetapi oleh kerana jemaahnya ramai, perlukan bantuan sedikit, jadi blogger is coming, mcm superhero lak, mcm pembela org2 baik, "sufiman" ok, pas tu jaga mcm biasalah, sebelum subuh, lepas zohor dan lepas isyak, menyediakan makanan, duduk di kawasan matam tu, katering Rif lah satu2nya dari Malaysia, yang lain semua dari Indonesia, lebih kurang 5 katering, jadi ramailah kawan-kawan dari Indonesia, kadang-kadang Rif x berapa selera dengan katering yang Rif jaga, bukan x sedap, sedaplah sangat, tapi kalau dah setiap hari menghadap menu yang sama boring juga, sesekali nak ubah selera, sedap juga layan makanan Indonesia ni (org pernah belajar sana memang cakap cam tu). 

   Dah ramai kawan-kawan Indonesia tu, semua pulak jaga katering, apa lagi, minta la sikit, bukan habis pun jemaah Indonesia makan. cerita tentang kawan-kawan Indo ni, ada sorang tu namanya Mas Abbas (sama mcm nama hotel) kalau dia x jaga katering dia akan buat jualan, kalau masa lapang sikit dia tolak wheelchair orang yang nak buat umrah tapi x larat.

   so satu hari tu dia nak gi tolak orang (kami sebut kat sini tolak wheellchair tu, tolak orang), perlukan dua orang, dia memang ada kawannya yang boleh tolak juga, cuma kalau sorang dh tolak, sorang lagi kena tunggu jaga katering, jadi dia bagi dua tugas, sorang ambil bahagian tawaf dan sorang lagi bahagian saie, jadi duit bagi dua , yang sorang lagi tu, sebok suruh Rif tolak juga, Rif kata x mahu, dia pujuk rayu, ish ish ish dia ni kenapa? orang x mahu, jangan dipaksa, Rif bukan x nak tolak, nak je tolong jemaah, lagipun boleh dapat rezeki sikit, tapi memikirkan katering 3 kali sehari, emmm, kalau jaga katering x lah penat, tapi menolak orang tu penat, jadi bila bergabung dan memikirkan soal masa, banyak masa akan digunakan, waktu rehat akan terkorban, nanti nak masuk katering lagi.

   Rif gagahi juga kerana x sanggup nak tengok jemaah umrah x dapat tunaikan umrah, pagi tu kami bertolak ke Taneem, tempat Miqot terpaling dekat, hanya 7 KM, dari Masjidil Haram. rupa-rupanya Tuhan ada percaturannya, bila dah sampai sini, Rif boleh la ambil gambar, masuk blog, nak tunjukkan dekat korang semua, jom tengok :- 



 
Naik van, seorang 10 rial, pergi dan balik, Rif naik free pasal jemaah tolong bayarkan, waktu ni x lah tolak lagi, wheellchair dinaikkan atas van, yg didepan pemandu van, di atas Mas Abbas.

Khamis, 21 Mac 2013

Makkah Story : Cerita Panjang part 5.


   Mini market I LOVE UO,  tempat Jun bekerja disitu, terletak di hujung Taman Cahaya, Jun membangunkan tempat itu dengan usahanya sendiri, walaupun hanya mini market, tetapi tempat itu menjadi pilihan penduduk Taman Cahaya, tempat yang stratigi harga yang berpatutan, di pintu utama tertulis "rokok tidak dijual disini" dan dibawah tulisan itu tertera tulisan "waktu sembahyang kami tutup".

Zakwan : Jun, jun.

  Jun memikirkan sesuatu, dia x sedar Zakwan memanggilnya. tep tep tep, Zakwan memetik jari, ingin perhatian dari jun.

Zakwan : pelanggan mahukan barang.

Jun : wan, kamu nak apa?

Zakwan : dorang nak jumlah yg banyak, kita kena call hj Sakdun, suruh dia hantar barang lagi. dlm stor dah tinggal sikit.

Jun : apa je barang yg dah habis?

Zakwan : kicap, sos cili, sos tomato dan ada beberapa barang lagi, cuma....

Jun : teruskan!

Zakwan : cuma keuntungan x berapa banyak, kalau banyak dah tentu dapat naik gaji. hehehe.

Jun : jadi kenapa x oder lebih? ( tersenyum)

Zakwan : ok, saya oder lebih, tapi kalau dokter bedah call, jangan salahkan saya.


Rabu, 20 Mac 2013

Makkah Rescafe : Restoran Yang Tinggi Darjatnya?

Assalamualaikum, 

Bismillah....

  
   Semenjak aktif dengan katering ni, Rif x sempat dh nak pergi restoran ni, selalunya bila banyak masa terluang, Syeh Inam mesti ajak pergi makan kt restoran ni, bukan saje restorannya dekat tetapi menunya memang best dan sedap, sehingga menjilat ibu jari

  Rif nak kongsi satu ilmu, diantara sunnah Rasullullah itu adalah makan sehingga licin dan menjilat dan menghisap jari-jari yang digunakan sewaktu makan tadi, kenapa makan sehingga licin? ramai masyarakat di malaysia mengatakan semua ini kolot dan nampak mcm lapar sangat, tahukan anda di dalam sebuah pinggan yang ada nasi disitu ada rahmat Tuhan, kita tidak tahu dimanakah rahmat Tuhan itu berada di dalam ribuan butir-butir nasi tersebut, kalau kita meninggalkan sebutir pun dan disitulah sebenarnya ada rahmat tuhan, kita sebenarnya menolak rahmat Tuhan, jadi jaga-jagalah, makan biarlah licin.

   Kenapa Restoran yang tinggi darjatnya? haaaaa, istimewa sungguh nama tu, bahasa arabnya disebut Matam Al-ula lilruz Al-bukhori, bukanlah restorannya yg tinggi darjat, cuma nasi bukhorinya yg tinggi darjat, itulah bahasa arab tinggi bahasanya dan tinggi pulak maknanya, penuh dengan kata-kata hiasan yg meruntun jiwa. jom la tengok, cakap banyak pulak Rif ni, ada 12 gambar :-



Signboard Matam Al-Ula Lilruz Al-Bukhori.

Isnin, 18 Mac 2013

Makkah TrueStory : X Nampak Hotel.

Assalamualaikum, 

Bismillah.......



   Tanah haram bumi barokah, bumi bertuah dan bumi yg dijanjikan, tempat para rasul dan org-org soleh, segalanya disini penuh dengan 1001 perkara yang boleh wujudkan kebaikan, berusahalah kita untuk menjaga segalanya, supaya kita menjadi orang yang bertaqwa, segala kebaikan yang boleh di usahakan dengan berbagai kaedah, pertama mestilah menjaga hati, hubungan dengan Allah dan juga manusia mestilah diambil berat, tidak kira kita siapa, kita raja, perdana menteri, menteri, pembangkang, vip, pencadang, suri rumah dato', datin, cucu, anak buah, supir, artis, mekap artis, lelaki, perempuan, tua, muda dan semuanya, kalau hanya jaga hubungan dengan Allah tapi hubungan dengan manusia kita tidak peduli, kita sebenarnya gagal melaksanakan perintah Allah, menjaga hubungan dengan manusia sangatlah diperintahkan oleh Allah, jadi tidak timbullah ditanah haram hanya focus ibadah atau perhubungan dengan Allah semata-mata.

   Semalam Rif baru tolong jemaah umrah yg sesat, kami ambil mak cik tu di hotel yg tidak ada kaitan pun dgn mak cik tu, nasib baiklah x hilang lama, lepas tu mak cik tu masuk kereta, kami hantar kt hotel yg sebenar di duduk, dlm perjalanan tu Rif tanya la makcik tu :-


Rif : macam mana boleh sesat cik?

Mak cik : tadi mak cik pergi sorg ke masjidil haram, pergi tu jumpa masjid, balik x jumpa hotel. acik lalu silap jalan.

Rif : kenapa mak cik pergi sorang2, mana yg lain?

Mak cik : dorang ada je di hotel tu, mak cik ajak yang lain tapi dorang semua x nak, dorang penat rasanye, jadi mak cik pergi sorang la.

Rif : mak cik, mak cik, lepas ni jgn pergi sorang2, bahaya, lagilah mak cik perempuan, mcm2 boleh jadi kt sini, mak cik nak pergi ibadah, tapi mak cik lupa yg mak cik jalan sorang tu dh kira langgar syariat, walaupun tujuannya baik, tapi kaedahnya x tepat x boleh mak cik, mak cik perempuan, perlukan teman atau muhrim, tapi x apalah, nasib baik x jadi bende2 yg bukan2 kt mak cik, risau kami, (bersama mutawwif ust syurahbil) yg berlalu tu ok lah, disini semuanya boleh kita ambil sebagai pengajaran.

   Rif ni, org hilang tengah susah hati, dia pergi syarah pulak kt mak cik tu, rasa bersalah la juga, cuma kena bagi peringatan, sebab ramai jemaah sambil lewa saje bab kecil2 ni, x serius, klau jadi perkara yg boleh memudaratkan, lagi la haram klau kita pergi begitu saja, jadi nasihat itu perlu. untuk pengajaran dan peringatan.

   Cerita bab jemaah hilang ni bukan sekali dua, banyak berlaku, yg x biasa dtg, yg biasa dtg, ada je yg sesat, jadi ada satu cerita yg menarik Rif nak kongsikan pada pembaca semua.

Sabtu, 16 Mac 2013

Makkah Blog : Hiburkan Blogger Dengan Komen Anda.

Assalamualaikum,

Bismillah......


   "Hiburkan Blogger Dengan Komen Anda" kenapa Rif bagi tajuk cam ni? sebelum ni Rif dah bincangkan dengan kawan-kawan di facebook, korang semua komen la kat blog ni, so kali ni Rif nak siapa sahaja yg baca pos terbaru ni, kena komen sikit tentang blog ni, x kira apa jenis komen, klau tak reti sangat nak komen, tulis je "tangan saya kaku", "saya tengah fikir", "saya x reti komen", "malas nak komen", "saya x basuh tangan lagi, takut kipet penuh sambal", "habis dah kipet saya dh kena sambal, pasal tulis tadi", "kenapa susah sangat nak menaip" dan lain-lain.

   Karang blogger tulis semua jenis komen, habis terus x ada idea dh korang semua, boleh juga komen secara ringkas seperti menyebut nama tajuk-tajuk yg di minati, contoh, "saya minat Makkah ........sebab banyak memberi ilmu dan pengajaran", saya suka Makkah........... sebab lucu dan mencuit hati".

   ok, Rif nak pantun sikit, (manalah tahu, klau ada yg nak balas komen dengan menggunakan pantun) :-

Jumaat, 15 Mac 2013

Makkah People : Model Indonesia.

Assalamualaikum, 

Bismillah.....


   Alhamdulillah minggu ni Rif boleh relax sikit, jemaah umrah x berapa ramai, cuma ada class vip, duduk hotel 5 bintang, yg kena jaga katering tu, kena buat betul-betul, supaya nama baik syarikat dijaga, tapi bukanlah maksud yg x vip dilayan mcm tu je, tetapla kena buat terbaik, cuma bila dh sebut "vip" biasanya mereka sanggup bayar mahal untuk mendapat keselesaan, terutama mestilah tempat tinggal dan makan minum, supaya ibadah mereka serba sedikit tidak diganggu dengan berlakunya masalah-masalah tempat tinggl dan makan minum, mereka dapat keselesaan, boleh datang ke Masjidil Haram lebih kerap kerana kedudukan hotel yang sangat berhampiran dengan Masjidil Haram, ok, habis cerita bab vip.



 Siapakah diantara mereka model? 1,2,3 atau 4 (adakah Rif sendiri)


   Entah keberapa dah group jemaah yg Rif jaga? termasuklah group jemaah indonesia yg seramai 10 org ini? Rif pun x ingat dah, walaupun x lah ramai jumlah group, tapi jumlah jemaah yg dtg ramai jadi lupa group yg ke berapa? tapi x apa-apa yg penting mereka semua tersenyum dan x lapar bila Rif yg jaga, walapun x tahu hati mereka semua, secara lahirnya Rif seronok menjaga makan minum mereka semua dan Rif nampak mereka terharu dan ada yg mahu menitiskan air mata bila berpisah, ok,ok, supaya x lari tajuk, diantara jemaah yg Rif uruskan makan minum mereka, ada diantara mereka model majalah indonesia, nak tahu siapa? jom lihat dibawah:-


Khamis, 14 Mac 2013

Makkah Humor : Apa Yg Silap?

Assalamualaikum,

Bismillah....



 Apa yang silap ye?


   Masuk lif emmm, mcm ada yg x kena je, apa ye? lif canggih, siap corak-corak lagi, x kan la boleh buat silap mcm ni kot? entah la Rif pun dh mula fikir, syarikat-syarikat besar sini ikut kaedah sini ke? x kanlah kot, dorang mesti jaga nama syarikat di mata dunia, boleh jadi lif ni pernah rosak dan time baiki, org yg baiki tu x pandai mengira, korang fikir agaknya kenapa ye? klau nak tahu lihat dibawah :-

Rabu, 13 Mac 2013

Makkah Item : Jual Atas Pickup.

Assalamualaikum,

Bismillah....


   Suasana di sekitar Masjidil Haram terusla sebok dengan jutaan manusia, kebesaran Allah dapat dilihat dimana-mana, bukti yang sangat jelas bila kita dapat melihat dengan mata kepala kita sendiri, jadi dikesempatan ini Rif nak ajak kepada semua pembaca-pembaca blog ini, marilah kita sama-sama tanamkan di hati kita, tujuan utama kita hidup didunia ini adalah kerana Allah, jadi bumi Makkah ini menjadi cita-cita kita bersama untuk datang ke sini.

   Rif nak tunjukkan dekat korang semua apa je yang ada disini, bila dah ramai manusia disini, ramai la yang mengambil kesempatan untuk berniaga disini, jadi tidak hairanlah berbagai kaedah diguna pakai untuk berniaga disini, jom, Rif ada beberapa gambar nak tunjuk kt korang semua, gambar orang jual barang atas pickup :- 


 Mengambil kesempatan selepas jemaah habis menunaikan solat.

Selasa, 12 Mac 2013

Makkah Story : "cekodok ni mak kamu yang punya ke?" part 2



   Penduduk kampung "jangan biarkan mak penat" diam seribu bahasa, kata-kata yang keluar dari mulut ketua kampung Haji Seman ada benarnya juga, keadaan didalam dewan JKK itu senyap sunyi, setelah itu pandang-memandang pun berlaku sesama mereka, masing-masing mengharapkan ada seorang manusia yang muncul dan memberi idea yang terbaik, perasaan sayang mereka pada Pak Amm dan Cik Amm masih ada, banyak jasa yang dicurahkan kepada penduduk kampung "jangan biarkan mak penat" tidak terhitung banyaknya, diantara yang besar ialah menaik taraf hidup penduduk kampung, membela fakir miskin dan janda-janda, tetapi oleh kerana peristiwa itu, semuanya jadi terganggu, perniagaan jadi terbengkalai, penduduk susah nak cari rezeki, bantuan untuk fakir miskin, janda-janda tersekat, dan yang paling teruk, penduduk terpaksa mencari duit untuk perubatan masing-masing kerana sekiranya terdengar kentut itu, setelah pengsan 3 hari 3 malam, mereka akan terkena efek sampingannya, apabila mereka kentut atau terkentut, mereka akan mudah pengsan.


Haji Seman : Beginilah, oleh kerana tidak ada sesiapa yang berani mahu memberi cadangan, apa kata kalau kita keluarkan Pak Amm dan keluarga dari kampung ini, dia boleh mulakan hidup baru ditempat lain yang dia suka, itu sahaja jalan terbaik yang saya nampak, macam mana? semua setuju x?


   Penduduk kampung hanya berbisik-bisik, untuk memastikan dari kawan masing-masing, adakah ini jalan terbaik? atau ada kaedah lain?


Haji Seman : ok, siapa yang setuju angkat tangan?


   Nampaknya tidak ada pilihan lain, penduduk hanya menerimanya sahaja, boleh dikatakan hampir semua mengangkat tangan tanda setuju,


Haji Seman : oleh kerana kita sudah mempunyai keputusan, jadi siapakah pulak yang berani menghampiri rumah Pak Amm untuk menyampaikan keputusan penduduk kampung?


   "Saya" kata seorang pemuda misteri, mata penduduk kampung semuanya terarah kepada pemuda tersebut, "siapakah gerangan pemuda ini?" kata hati penduduk kampung, pemuda tersebut terus menuju kehadapan lalu memperkenalkan diri.

Isnin, 11 Mac 2013

Makkah Cartoon : Pengenalan Pelukis.

Assalamualaikum,

Bismillah....



   Ok, catatan kali ni rif nak ajak korang semua mengenali lebih rapat seorang rakan blog yg turut sama meriahkan blog ini, dah lama Rif nak buat labels Makkah Cartoon, dari awal blog ini dicipta, idea untuk menggunakan cartoon untuk menghiburkan semua orang dan menggunakan cartoon sebagai medan dakwah dan hiburan,

    Sebenarnya Rif dah cakap dengan dia dan dia setuju untuk meriahkan blog ni, bakat yang terpendam tu sayang kalau tidak digunakan, dia memang ada bakat melukis, cuma idea x berapa ada, mungkin lukis tu hanya hobi kecil-kecilan waktu lapang, jadi Rif cakap dengan dia, kalau dia x ada idea, Rif dan dia kita sama-sama  kongsi idea dan fikir sama-sama apa yang perlu dilakukan, alhamdulillah dia setuju, tapi bukan senang, dia dh lama x melukis dengan kerap, jadi macam-macam alasan dia berikan, boleh kata setiap hari kalau Rif jumpa dia, Rif akan cakap pasal cartoon, sampai dia bosan, tapi Rif tahu, dia jenis x simpan.

   Malas la nak tulis banyak-banyak, sebab label ni pun bab cartoon, jadi jom kita berkenalan dengan pelukis kita asal Sarawak ni, tapi duduk lama di langkawi :-



                                               
Tengan melukis, watak-watak.

Sabtu, 9 Mac 2013

Makkah News : Amah Jadi Jutawan.

Assalamualaikum,

Bismillah...


   Tuhan maha kaya, Dia mahu kayakan seseorang, Dia akan kayakan, kalau Dia mahu miskinkan sekelip mata Dia boleh miskinkan, inilah kuasa Tuhan, tidak ada satu pun terlepas dari pada kuasa-Nya. dua orang wanita yang berasal dari indonesia, bekerja sebagai pembantu rumah di Arab Saudi, kini mereka bergelar jutawan, macam mana boleh terjadi semua ini? semestinya kuasa Tuhan, cuma Tuhan mesti adakan sebab-sebabnya.

   Tuhan ada kaedahnya, sebelum ini, 2 orang amah ini dibawa oleh majikan masing-masing ke Arab Saudi untuk bekerja tetapi akhirnya menjadikan mereka sebagai isteri, kemudian suami mereka meninggal dunia dan mereka mewarisi kekayaan jutaan ringgit dari suami mereka.

   Salah seorang dari wanita tersebut yang tinggal di Riyadh menerima warisan berupa wang ringgit sebanyak 5 juta riyal bersamaan lebih kurang RM 4.4 juta, sementara seorang lagi, menerima lebih banyak kerana suaminya yang meninggal itu merupakan Bos syarikat besar di Saudi, sehingga dia menerima warisan sebanyak 20 juta riyal (RM 15 juta kot, agak2 Rif). pembayaran dilakukan segera, setelah pihak mahkamah memutuskan kepada ahli yang mewarisi harta dari suami masing-masing.

   "kerana peraturan yang ketat dari syariah islam kerajaan saudi, 2 orang wanita yang berasal dari indonesia itu menerima bahagian yang telah diwariskan kepadanya" kata jurucakap kedutaan indonesia di Arab Saudi, Shabda Thian, seperti dikutip dari Arab News, khamis (7/3/2013.


 TKI (Tenaga Kerja Indonesia)
   

Khamis, 7 Mac 2013

Makkah View : Tempat Penyembelihan.

Assalamualaikum,

Bismillah....


   Satu tempat yang tidak kurang pentingnya di Kota Makkah ialah tempat penyembelihan kambing, terletak di Halagah, tempat dimana kawasan orang-orang Kota Makkah mencari keperluan barang makanan seharian, tetapi Rif bukan nak cerita hal yang lain-lain, tapi Rif nak cerita bab penyembelihan kambing, lembu dan unta, serba sedikit kita tahu diantara peristiwa yang berkait rapat dengan umat islam ialah peristiwa pengorbanan Nabi Allah Ibrahim dan Nabi Allah Ismail, sampai sekaranglah kita melakukan korban apabila masuk musim haji, tidak kurang juga tempat ini berfungsi, apabila jemaah umrah atau haji yang melakukan kesalahan-kesalahan, mereka akan dikenakan denda atau dam, mereka dikehendaki menyembelih kambing, tetapi sekiranya kesalahan itu terlalu besar, unta lah yang akan di sembelih, Rif x mahu cerita panjang lebar di blog ini, klau anda mahukan maklumat lebih lanjut boleh la layari http://inam-attamimi.blogspot.com/2011/10/fadhilat-qurban-dan-aqiqah.html atau http://ustaznaim.blogspot.com/2011/10/hukum-berkaitan-bayaran-dam-haji-dan.html?m=0 anda akan dapat maklumat lebih tepat dan terperinci. jom kita tengok tempat penyembelihan tu. ada 7 gambar :-



Ditengah-tengah bandar ada orang bela kambing, jadi macam nilah, klau tidak diurus betul-betul.

Rabu, 6 Mac 2013

Makkah People : Ust Muhammad bin Abdullah

Assalamualaikum.

Bismillah...



   Hari tu Rif ada kongsi dengan korang tentang progrem di Chalet Al-Wahah Nur Muhammad bersama Amway dan Raudah Mawaddah, kalau belum baca sila klik, http://makkahdihati.blogspot.com/2013/02/makkah-news-and-work-amway-raudah.html, lepas tu Rif naklah bergambar dengan Ust kita sorang tu, Ust Muhammad bin Abdullah, tapi x sempat sebab dia terlalu sebok dengan jemaah dan Rif sebok nak ambil gambar progrem tu berjalan, orang kata kalau ada rezeki x kemana, tengah jalan-jalan disekitar tanah haram, tiba-tiba disebelah Rif ada seorang manusia yang berjalan seiring kearah yang sama, dunia ni kecil rupanya, dapat juga jumpa kembali Ust Muhammad bin Abdullah ni, Ust ni macam artis juga, pasal biasa masuk TV, terutama ada slot di TV9, jadi Rif x lepaskanlah peluang bergambar dengan beliau. jom kita tengok.



Betul ke Rif jumpa Ust muhammad?

Makkah Story : Cerita Panjang Part 4



   Syak berlari sekuat hatinya, meredah hutan belantara, dia sendiri tidak tahu kemana hala tuju, yang penting dia boleh lari dari 2 lelaki tersebut, selama 4 hari berada didalam rumah buruk tersebut, Syak merasakan bagai 4 tahun lamanya, selama itulah dia memerhati gerak-geri 2 lelaki tersebut, walaupun Syak tidak nampak, dia boleh agak gerakan lelaki tersebut dengan mendengar setiap bunyi pintu, Syak beruntung kerana lelaki tersebut tidak mengikatnya, dia hanya dikurung, petang itu, seperti biasa, 2 orang lelaki tersebut akan keluar dari rumah buruk itu, "ini peluang aku" kata Syak dalam hati, pintu yang menutup ruangan itu, Syak cuba memecahkannya, serpihan kayu-kayu yang ada didalam bilik itu turut membantu untuk Syak keluar dari rumah itu, setelah dia menerajang pintu itu, Syak akan cuba memukul menggunakan kayu, begitulah setiap petang yang dia lakukan, hasilnya hari ke-4, pintu itu terkopak, lubang itu besarnya cukup-cukup untuk tangan Syak memasukinya, Syak cuba untuk menggapai tombol dibahagian luar, alhamdulillah, dia berjaya membuka pintu itu. Selepas itu, dia tidak menoleh ke belakang lagi, kakinya bagaikan ada tenaga baru, berlari tidak berhenti, sehingga dia bertemu jalan besar.


   Heboh satu Taman Cahaya, khabar Syak pulang, menjadi buah mulut orang ramai, rumahnya menjadi tempat manusia berhimpun, polis dan wartawan turut mengambil bahagian dengan menjalankan tugas masing-masing, Jun dan Ajwad hanya mampu melihat dari jauh suasana itu, kelihatan Syak ditanya oleh pegawai polis, Syak ada ditingkat 2 rumah itu, melihat ke bawah, nampak Jun dan Ajwad sedang melihatnya, Syak bagaikan tidak memberi respon apa-apa dan dia terus menutup langsir di tingkap itu, Jun dan Ajwad diam seribu bahasa, tidak ada kata-kata yang mahu diluahkan.


Isnin, 4 Mac 2013

Makkah Humor : Apakah itu sute?

Assalamualaikum,

Bismillah.....


   Macam biasa, Rif bongkar dan Rif selongkar, hotel 4 bintang eja macam ni, so x yah jadi hotel 4 bintang, cukuplah buat 1 bintang, kalau eja pun pakai tangkap muat je, kalau eja pakai tangkap buat x apa lagi, layanan pun tangkap muat, ish, ish, ish, memang nak kena ubah, kalau terus cam ni, makin buruk pemandangan disekitar Masjidil Haram, jom tengok :- 



 Adakah ini gadis sute? saje gurau

Ahad, 3 Mac 2013

Makkah TrueStory : Telanjang Di Masjidil Haram

Assalamualaikum.

Bismillah......



   Banyak cerita sebelum ini yang Rif kongsikan pada korang semua, adalah cerita ringan-ringan yang Rif reka cipta, supaya blog ni x lah berat sangat, sebab Rif pun faham, kebanyakan pembaca-pembaca blog adalah remaja trang tang tang, perlukan sedikit hiburan.

   kali ni Rif nak kongsikan pengalaman kisah-kisah benar yang berlaku di sekitar kota makkah dan madinah, semoga cerita-cerita ini untuk pengajaran kita bersama.

   Umur masih remaja sudah di rezekikan ke tanah haram untuk menunaikan ibadah haji, masih belajar di mesir, sudah tentu mahu jadi seorang ustaz, ada x kena rasanya kepada remaja sorang ni, Miqdam (bukan nama sebenar) cerita-cerita sebelum nak ke tanah haram, dia memang x mahu menunaikan ibadah haji, tapi oleh kerana maknya yang suruh menemani, Miqdam dengan berat hati ikut serta, hatinya tidak bersedia untuk menunaikan haji, walaupun banyak manusia yang ingin menunaikan haji, bagi Miqdam, belum masanya, umur masih muda, boleh buat benda lain, banyak yang perlu dia selesaikan, di alam remajanya.

   Bisnes internet yang boleh dikatakan berjalan lancar, beli satu alat dan alat itu akan curi WIFI internet orang lain, sekali beli, x perlu dah fikir banyak kali, sebab internet yang di curi, boleh didapatkan dimana-mana, yang penting kawasan itu ada orang yang menggunakan internet.

Sabtu, 2 Mac 2013

Makkah Blog : Terima kasih Juma


Assalamualaikum.

Bismillah....


   khusus catatan kali ini untuk Rif nak ucapkan terima kasih kepada member blog makkahdihati, yaitu saudari Juma Ismail, kerana sudah banyak membantu di dalam apa sahaja permasalahan yang Rif alami, bukan sahaja menyelesaikan masalah, yg terbaru juma telah membantu untuk menaik taraf blog makkahdihati, dari tiada banner kepada adanya banner, jadi lepas ini blog ini boleh berkongsi link dengan blog orang lain, 

   Sebagai ucapan terima kasih, Rif akan letak banner blog juma http://cukupsyarat.blogspot.com/ kedalam blog makkahdihat, terima kasih juma, siapa yang nak lihat hasil kerja juma untuk blog ini  sila klik disini http://cukupsyarat.blogspot.com/2013/03/cara-letak-banner-dalam-blog.html


http://cukupsyarat.blogspot.com/
Inilah banner blog juma

Jumaat, 1 Mac 2013

Makkah Story : "cekodok ni mak kamu yang punya ke?"



   Sebelum terciptanya sebuah nama kampung "cekodok ni mak kamu yang punya ke?", kawasan itu hanyalah sebuah hutan belantara yang penghuninya adalah binatang buas. Harimau, babi hutan, ular sawa, buaya, naga, (eh mcm x kena je naga tu, time ni mana ada orang cina lagi) dan banyak lagi, memang kawasan itu belum diterokai oleh sesiapa.

   Tersebutlah kisah, sepasang suami dan isteri yang bernama Pak Amm dan Cik Amm, kehidupan mereka berdua sangatlah bahagia, mereka tinggal di kampung "jangan biarkan mak penat", dengan mengusahakan berbagai jenis cekodok, Pak Amm dan Cik Amm sangatlah berjaya mengusahakan prodak cekodok mereka, sehingga cekodok mereka dapat tempahan dari beberapa buah kampung yang lain, cekodok yang paling banyak menerima tempahan di kenali sebagai cekodok tari-menari, ke-2 cekodok love dan banyak lagi cekodok-cekodok yang mendapat tempat dihati peminat-peminat, ada yang siap minta tanda tangan di kotak bungkusan, punyalah terkenal cekodok Pak Amm dan Cik Amm, sehingga menjadi kegemaran Sultan waktu itu.

   Satu hari, Pak Amm didatangi oleh Cik Amm, bersembanglah mereka berdua.

Cik Amm : abang oh abang.

Pak Amm : ish anje ni, abang dekat sebelah cekodok ni pun anje x nampak.

Cik Amm : manalah nampak? cekodok ni dh la paling besar kt dunia. (sambil memegang tugu cekodok yang mereka bina utk memudahkan pelanggan mengenali perusahaan mereka), klau gajah main nyorok-nyorok kt situ pun x nampak.

Pak Amm : pandai ye anje buat kelakar, tapi kenapa abang x gelak. hehehe, tergelak pulak.

Cik Amm : ish abang ni, saje je nak usik anje.

Pak Amm : anje, anje, xkanlah abang nak gi usik jande mude yg tengah meletup di bahagian uli tu? cukupla usik yang halal, anje la orangnya. nanti klau jande tu dh abang halalkan, abang usik-mengusik la korang berdua hehehe.

Cik Amm : terpulang abanglah, janji kena kawin dulu. (Cik Amm sudah kenal sangat perangai suaminya yang suka bergurau, dalam masa yang sama suaminya seorang yang tegas) anje nak bagi tahu abang ni, yang anje dah berbadan dua.

Khamis, 28 Februari 2013

Makkah Animal : Jumpa Ayam?



   Assalamualaikum, Bismillah, Selama setahun Rif kat sini, inilah diantara kejadian yang sangat susah nak berlaku di tengah-tengah kota makkah, kalau kita ke kawasan di belah utara saudi, mungkin biasa perkara begini berlaku kerana kawasan dan keadaan sekeliling, so nak tahu apa kejadianya? klau korang gi buat umrah pun x akan dapat lihat binatang ni, biasanya dh masuk peti ais, jomlah kita lihat :-


Ini didepan hotel ni, kotor betul, agaknya, sebab tu binatang ni boleh datang.

Selasa, 26 Februari 2013

Makkah News : Blogger Demam Akhirnya.



   Assalamualaikum, Bismillah, Tulis di facebook, sakit macam-macam, redho la sikit, (cakap dalam hati) time masa sehat, x istihar pun kt facebook, Rif belajar-belajar menekan nafsu yang inginkan perhatian, tapi x pernah, nak bersungguh-sungguh mencuri perhatian dari sang pencipta, bukankah Dia sebenarnya pemerhati yang terbaik, mengadulah dan memintalah kepada-Nya, Dia tidak pernah mengecewakan kita, kerana janji-Nya, selalu ditepati, itulah tuhan kita, yang mempunyai 99 nama yang maha agung, Allah.

   Masuk hari ni, dah 3 hari, sebelum tu batuk-batuk, bukan nak mencari simpati (dlm hati siapa tau), tapi nak beri khabar, takut orang-orang kat malaysia tu, tertanya-tanya, kenapa blogger ke sayangan kita dh x  aktif? ( cewah, kesayangan? ) kenapa blog dia dh x semakin menarik? ada kaitan dengan kesihatan ke? jadi, Rif cerita la sikit, supaya semua jelas. 


 Beli ubat di farmasi Nahdi Medical Company.

Isnin, 25 Februari 2013

Makkah People : Jemaah Pertama.

   

   Assalamualaikum, Bismillah, Ketibaan jemaah yang pertama? bukan, jemaah yang Rif uruskan kateringlah, Rif sebelum ni, x pernah lagi jaga katering di makkah, sebelum ni jaga unta, menjaga unta senang, sebab tidak melibatkan perasaan unta, paling tidak, jaga makan minum, jaga jemaah pun melibatkan makan dan minum, tetapi ada perbezaan disini, manusia mempunyai perasaan dan hati, jadi kena jaga bersungguh-sungguh, kalau hati telah disakiti, buat baik pun dh tak guna lagi, sebab itu, darjat nabi dengan rasul sangat-sangatlah berbeza, nabi tidak wajib menyampaikan tetapi rasul wajib menyampaikan kebenaran kepada umat manusia, sebab itu, susahnya menjaga manusia, mendidik manusia ini, mestilah berwatak rasul, Rif x lah sampai setaraf itu, sebab Rif hanya menjaga makan dan minum sahaja, bukan mendidik manusia, tetapi akhlak tetap menjadi keutamaan, kalau buat dari hati akan jatuh ke hati, kalau buat sekadar kerja semata-mata, orang akan merasa biasa-biasa sahaja. waktu jaga tu, x sempatlah Rif nak ambil gambar, nanti orang kata apa pulak, dia ni, nak jaga katering atau nak jadi kameraman? dibawah ini beberapa wajah dari jemaah pertama :-


                                     
Gambar-gambar ni, penerangan mengerjakan tawaf widaq.

Sabtu, 23 Februari 2013

Makkah Vehicle : Jentera Berat.



   Assalamualaikum, bismillah, hari tu Rif view sekeliling makkah, banyak perubahan yang kerajaan saudi buat, jadi bangunan-bangunan yang tidak mengikut plan, habis diruntuhkan, hari ni, Rif nak kongsikan bersama jentera berat yang bekerja berdekatan dengan hotel kami, jentera-jentera berat ini semuannya boleh tahan besarnya, semuanya terlibat untuk menaik taraf hotel-hotel disekeliling Masjidil Haram, jom la kita lihat dorang buat apa je, kalau Rif kena langgar ni, jawapnya keluar semua isi perut, ada 8 gambar ;-



Rif yg besar ni, kerdil dibuatnya.

Makkah News and Work : Persiapan Katering Part 2.



   Assalamualaikum, Bismillah, ada la dua, tiga orang bagi ulasan, suruh Rif masukkan cepat hasil kerja katering, bahagian perhiasan, malas Rif nak tulis panjang-panjang, nak tahu baca catatan lama, persiapan katering, sambungan, ada beberapa gambar yang Rif nak kongsi hasilnya, cantik atau tidak terpulang korang semua, selamat melihat :-


Sebelum dihias.

Jumaat, 22 Februari 2013

Makkah Story : Cerita Panjang Part 3.



Pak Mus : maksud kamu?

Pak Mat : siapa yang membawa syak?

Jun : orang tu, ada gari dipinggang, polis kot?

Pak Mat : kamu yakin dia polis?

Pak Mus : lelaki tu ada tunjuk identiti polis x?

Jun : x.

Pak Mus : dia pakai baju seragam polis?

Jun : tapi saya rasa dia polis.

Ajwad : dia membawa syak.

Pak Mat : korang buat ape je? sampai dia ambil syak?

Ajwad : kami menulis nama kami di simen yang belum kering.

Pak Mat : korang menulis nama disimen? itu saja dan dia mengambil syak?

Pak Mus : ada sesuatu yang tidak kena. x masuk akal, x kanlah menulis disimen kena tahan?

Jun : kenapa Pak Mus? ada apa2 yang tidak kena ke?...........


Rabu, 20 Februari 2013

Makkah Humor : gestes atau guest?



   Assalamualaikum, bismillah, Banyak dah hotel yang Rif masuk kt tanah haram ni, atas urusan kerja dan lain-lain, setiap kali masuk hotel, akan terbaca kata-kata dari pihak hotel, ada dibawah, kenapa dorang ni pakai perkhidmatan yang sama? x ada orang lain ke nak buat benda tu? dah sah x menilai kerja orang, sepatutnya, bukan sekadar siap, tetapi kualiti dan hasil kerja yang memuaskan mesti diambil kira, ejaan dari hotel ke hotel sama sahaja salahnya, nampak sangat syarikat yang buat tu sama, nak tahu apa yang salah? sila lihat di bawah ini :- 


Nak bagi tahu tetamu, agak-agak tetamu rasa macam mana?

Makkah News And Work: Amway, Raudah Mawaddah Dan Chalet Nur Muhammad.



   Assalamualaikum, bismillah, Semalam, seperti biasa, rutin harian Rif pergi menjaga katering, semua jemaah umrah telah selesai makan pada tengahari itu, tiba-tiba Rif dapat panggilan mengejut dari Mr rizal, katanya ada show malam ni, jadi bergegaslah Rif mengemas peralatan katering, jadi malam tu, Rif x jaga katering, dorang usahakan penggantinya, kalau nak ganti pengacara Rif, mungkin kena ada sedikit latihan, kerana, teater Umrah yang kami lakukan, sudah tersusun orang-orangnya, 

   Rif minta dengan Tuhan, semoga, tidaklah merasakan, orang memerlukan Rif, tetapi, Rif perlukan kerja-kerja untuk membina hati, apabila Rif mempromosikan perkampungan Rasulullah bersama binatang-binatang kesayangan Baginda dan nabi kita itu sendiri, sekaligus untuk saham akhirat, amin.

   Naik bas sekali dengan jemaah, cuma jemaah bukanlah yang Rif jaga makanan mereka, seorang pun Rif tidak kenal, duduk belakang sekali, punyalah penat, duduk-duduk, terus terlelap, sedar-sedar dah sampai Chalet Al-Wahah Nur Muhammad ( rasa bersalah sebut tentang Chalet, sebab x promosi dlm blog lagi). 

   Rupa-rupanya, jemaah ini dari pengedar-pengedar Amway yang diuruskan oleh Raudah Mawaddah Travel sdn bhd. seperti biasa, mereka semua pergi melawat burung kasawari, unta, ayam, kambing, qibas, burung merpati dan kuda. kebanyakan binatang-binatang ini, pernah berjasa kepada nabi kita.

ada beberapa gambar yang nak Rif kongsikan :-


Group Umrah Amway bersama Raudah Mawaddah di Chalet Al-wahah Nur Muhammad.


Isnin, 18 Februari 2013

Makkah News ; Terima Kasih Semua, 10,000 Pengunjung



   Assalamualaikum, bismillah, terima kasih semua kepada pengunjung blog makkahdihati.blogspot.com, kalau bukan kerana anda semua, mungkin Rif tidak semangat seperti hari ini, menulis bukan kerja yang mudah, tetapi, apabila ada orang mahu membacanya dan terus membaca, Rif rasakan seperti air hujan yang jatuh ke bumi (bukan main lagi berfalsafah, jangan berfalsampah sudah), maksudnya, tulis tu, ada je idea, walaupun kerja sekarang sangatlah padat, kena bekejar kesana-kesini, mengambil barang dan menyediakan keperluan manusia yang sangat penting, itulah dia makanan.

   10,000 pengunjung dalam masa sebulan, macam x percaya je, tetapi dah pun berlaku dan kena percaya, ada orang lain, dah tulis blog makan tahun, tetapi, baru je ratus-ratus orang yang melihatnya, jadi Rif bersyukur dengan Tuhan yang sangat baik, diatas semua ini. 

   Semoga banyak lagi perkara yang bermanfaat boleh Rif kongsikan, terutama sudah tentu berkaitan dengan bumi yang penuh berkat ini, tanah haram, kota makkah, anda semua teruslah menyokong blog ini, dengan berbagai cara, boleh komen, sama ada suka atau tidak, boleh promosikan dekat kawan-kawan, buat kumpulan untuk bercerita tentang blog, dan banyak lagi.

  Rif sebenarnya, nak sangat buat majlis, kecil-kecilan pun tidak mengapa, asalkan jadi, tetapi kita hanya boleh merancang, segalanya Tuhan yang tentukan. wassalam.

Terus berfikir, apa lagi untuk blog dan yang terbaik untuk korang semua.

Makkah People : Rajin X Kena Tempat.



   Assalamualaikum, bismillah, Ramai manusia yang datang ke Makkah, selain ingin beribadah, ada juga yang ingin berkerja, kebanyakan kita akan berurusan dengan manusia yang datang ingin bekerja, oleh kerana berurusan dengan mereka, sudah tentu banyak ragamnya, lagilah mereka ini dari negara-negara yang berbeza. kalau anda datang kesini dan membuat urusan, anda akan tahu sendiri, betapa siksanya, 

   Manusia-manusia beginikah yang banyak di sekeliling tanah haram? sedangkan, kita mahu beribadah dan inginkan khusyuk, sudah tentu melalui proses yang tenang bukan serabut perasaan, biasanya, kalau di sekeliling kita serabut, kita pun jadi serabut, mudah-mudahan Rif kekal sebagi Rif, tidak menjadi Nepal yang tengah jaga katering.

  Dah la urusan memeningkan kepala, ada pulak mamat ni boleh buat hal di depan Hotel, tengah orang sebok-sebok nak mengangkat barang-barang jemaah ke dalam hotel, nak tahu dia buat apa ? :-


Agak-agaknya, mamat ni tengah buat ape ye?

Ahad, 17 Februari 2013

Makkah Story : Rokok



   Tiga orang sahabat yg pergi mengembara, kom, sol dan rol, mereka dari kampung "cekodok ni mak kamu yang punya ke?", setelah sepurnama meninggalkan kampung, diwaktu tengahari, mereka melalui kawasan gurun yang amat sejuk, ( kenapa lak gurun sejuk? Bukan panas ke? Kata korang dlm hati, toksah nak memandai, cerita ni, Rif yg reka, klau korang nak buat panas, buat cerita sendiri, dengan selambenye Rif ckp cam tu, bagi yg terasa, mohon maaf ye) oleh kerana sejuk yang amat sangat, mereka menggigil ketakut (maksudnya nak bayangkan betapa menggigilnya mereka) dan berjalan ke arah timur sambil berpelukan, sepatutnya perjalanan memakan masa 3 bulan, tetapi dah 6 bulan, x sampai-sampai kerana mereka masih memeluk satu sama lain, kerana kaedah perjalanan mereka ini, menyebabkan mereka kesulitan dan hampir kehabisan makanan.

   Tujuan mereka ingin mencari kebahagiaan, lain pulak yang mereka dptkan, kesusahan yang muncul, tetapi didalam hati mereka, terus yakin, "setiap kesenangan, pasti bermula dengan kesusahan".

   Tengah mencari-cari sumber air, terlihatlah akan mereka 20 ekor zirafah yang sedang bermain polis and thief, (bagai manakah cara bermain? :- zirafah polis kena menggigit ekor zirafah thief, sekiranya dapat, zirafah polis hendaklah memastikan, paling tidak 3 helai ekor atau lebih zirafah thief dapat dicabut, jika berjaya, zirafah polis pulak kena jadi zirafah thief, zirafah thief hanya seekor, zirafah polis boleh sebanyak mungkin).


Sol : korang nampak x, apa yg aku nampak?

Rol and Kom : nampaklah sangat.

Kom : dah bersepah macam tu, zirafah-zirafah ni, x kan x nampak kot.

Sol : aku rasa, disekitar kawasan ni  ade air. kalau zirafah ni siap boleh main polis and thief lagi.

Rol : betul tu, setuju sangat. jom cari.

Khamis, 14 Februari 2013

Makkah work : Persiapan Katering

 Assalamualaikum, bismillah, hari tu Rif cerita tentang "burung sesat", ini kira sambungan dari situ, korang nak tahukan? ape je kerja yang Rif buat kt sini? eh, eh, mcm promosi diri je, mudah-mudahan x begitu, sebab penting juga nak bagi tahu, ape je yang orang melayu buat kat sini, kalau nak muatkan cerita orang lain, mcm susah je, nak kena ikut ke mana dia pergi, jenuh la, kita ade kerja kita, jadi paling mudah, cerita tentang diri sendiri, x yah jauh-jauh. selepas kami beli barang, Rif dan kawan2 bertungkus-lumus buat kerja-kerja membaik pulih dan menghiasi tempat dewan makan tersebut, jom kita tengok beberapa gambar :-



Kena jaga bahagian kerusi roda.

Rabu, 13 Februari 2013

Makkah Story : Cerita Panjang Part 2



 "Cepat kesini" kata lelaki itu lagi, mereka ketakutan dan menurut sahaja apa yang dimahukan lelaki tersebut.

Lelaki : kamu rasa macam mana? elok x rosakkan harta benda awam?

sambil melihat kearah Syak.

Syak : x elok tuan.

Lelaki : kamu?

Ajwad : sama tuan.

Lelaki : kamu pulak?

Jun : x elok.

Lelaki : apa!!! saya x dengar! x elok, apa?

lelaki itu tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh jun, jun tidak menghormatinya kerana tidak memanggil dia "tuan". dalam waktu yang sama, rakan lelaki itu sentiasa memerhati mereka didalam kereta.

Makkah Rescafe : Restoran Indonesia



   Assalamualaikum, bismillah, mari kita lupakan sengketa yang tidak pernah habis-habis diantara Malaysia dan Indonesia, korang tahu x? kenapa pergaduhan sering berlaku? sedangkan indonesia dan malaysia adalah satu rumpun dan yang paling penting, agama yang menjadi anutan kedua-dua negara adalah Islam, kenapa di atas nama agama Islam boleh bergaduh? diburukkan lagi dengan perlawanan bola sepak yang tidak pernah sudahnya, kenapa semua ini terjadi? emmm, yahudi tepuk tangan diatas semua ini, mereka merancang berbagai kaedah supaya umat islam tidak bersatu, diadakan perbatasan setiap negara-negara Islam dan diujudkan fahaman nasionalizem, jadi setiap negara mempertahankan kedaulatan negara masing-masing, kalau pun ada mempertahankan Islam, hanya sekadar nama, sebab kalau benarlah mereka semua mempertahankan Islam, Islam tidak akan seburuk seperti hari ini, Islam akan kuat, negara yahudi yang di keliling oleh negara-negara Islam, seperti tidak boleh buat apa-apa, hanya sekadar bantuan makanan dan perubatan yang boleh dibantu, atas perikemanusiaan, tapi apa-apa pun tahniah di ucapkan kepada mereka yang bersungguh-sungguh memberi bantuan, begitulah berlaku terhadap Malaysia dan Indonesia, fahaman Nasionalisme yg dipertahankan, kalau benar atas nama Agama Islam, sudah tentu tidak ada masalah perbatasan, Islam itu tidak ada sekatan perbatasan, Islam itu untuk semua, tidak untuk Malaysia sahaja atau tidak untuk Indonesia sahaja, Islam itu satu, kebenaran itu satu, tidak ada 2, 3 atau sebaliknya. uihh dh mcm kuliah, terima kasih sudi baca, jadi Rif disini ramailah kawan2 indonesia, tanah haram menyatukan kami, itulah bumi berkat, kalau dh rindu nak makan makanan Malaysia, pilihannya makan di Restoran Indonesia, sebab lebih kurang sama citarasa, tidak jauh beda, sedap pun sedap, enak bangat, ada beberapa gambar yg Rif nak kongsi :-


 Restoran Indonesia puncak bogor.

Makkah Humor : Ejaan kafeteria Terbaru Di Saudi?



   Assalamualaikum, bismillah, Rif selalu sangat lalu kawasan tu, sebab hotel yg menjadi tempat Rif dan kawan-kawan rehat memang berdekatan dengan kafeteria tu, selepas rehat Rif akan kembali ke hotel Rif, jaraknya lebih kurang 500 meter, setiap kali lalu, mesti terpandang, setiap kali lalu, rasa cam nak gigi batang hidung bangla tu, tapi bila fikir hidung bangla tu, terus x jadi, sungguh unic ejaan terbaru kafeteria, manalah dia dpt ejaan mcm tu? jomlah kita lihat, malas nak fikir dah, nanti rasa cam nak gigit telinga bangla tu pulak, tapi tak jadi, pasal terfikir telinga dia, ade beberapa gambar :-



Agaknya elok x, semua kedai kafeteria ikut ejaan ini? 

Selasa, 12 Februari 2013

Makkah Story : Kunci



   Tersebutlah kesah di saudi arabia, seorang panglima yang gagah berani dan hensem, setiap medan pertempuran yang di ketuai pasti menang, Panglima Syater namanya, dia mempunyai kawan yang setia, setiap pertempuran pasti dibantu oleh Panglima Mat Din, oleh itu peperangan demi peperangan yg mereka tempuhi itu, sentiasa mereka menguatkan satu sama lain, jika Panglima Syater cedera atau lemah semangat, Panglima Mat Din akan memapah dan menaikkan semangat, begitulah sebaliknya, jika berlaku pada Panglima Mat Din, Panglima Syater akan menyelesaikannya.

Pada suatu hari, Panglima Syater bertemu Panglima Mat Din, ada sesuatu yang ingin dia disampaikan.

Panglima Syater : Assalamualaikum.

Panglima Mat Din : waalaikumsalamwarohmatullahiwabarokatuhwamarhabanbikum,


Panglima Syater : Tuan hamba, amboi, panjang betul, mcm tuan hamba baru sahaja mengenali diri hamba ini.

Panglima Mat Din : Biasalah tuan hamba, hamba baru sahaja balik dari ceramah UAI.

Panglima Syater : Siapakah gerangan UAI yang tuan hamba katakan sebentar tadi?

Panglima Mat Din : ooooohhh, lupa hamba mahu kenalkan tuan hamba kepada Ust Azhar Idrus, yang sekarang cukup terkenal di youtube.com dan facebook. ada hajat apa tuan hamba datang kemari wahai Panglima Syater yg terkenal dengan masakan yg lazat.

Panglima Syater : Begini Panglima Mat Din, hamba disuruh oleh Sultan Suhail Alam Nyata untuk pergi ke negara Oman, Baginda mahu hamba pergi menyerang Oman untuk memperluaskan jajahan Empayar Saudi Arabia dan mengambil teknologi jahitan kopiah Oman yang terkenal di Masjidil Haram untuk kita jadikan hak milik kita, Baginda bertitah lagi, mahu kopiah Oman digantikan dengan igal, kerana sangat menyusahkan rakyat saudi utk memakainya dan tidak cantik berbanding kopiah Oman.

Isnin, 11 Februari 2013

Makkah Animal : Burung Sesat?




   Assalamualaikum, bismillah, Setelah penat turun naik hotel, pengurusan tetap x dapat dijalankan, berbagai idea yang muncul tetapi tidak boleh digunakan, ni la masalah perangai bangla atau india disini, bukannya x tahu kita penat buat pengurusan, dia keluar masuk macam x perasan je kita ada, sedangkan kalau keluarkan barang dia tu awal-awal, dia pun x terganggu dengan kerja-kerja kita yang terpaksa dibuat sikit-sikit tu, perancangan dh ada, tapi x boleh nak buat apa-apa, kalau balik membazir masa macam tu je, jadi bincang dengan group katering, paling tidak kita pergi kedai barang-barang hiasan, duit x ade, nak kena ambil kt rumah, jadi planning dulu, ambil gambar barang yang nak beli dan simpan harga, boleh ejas, apa yang perlu dan apa yang tidak perlu, sedang khusyuk memilih barang-barang hiasan dan mengambil gambar, terpandang satu barang, specialnya barang ni, boleh dijadikan hiasan ni, konsep pulak hijau hutan di malaysia, kalau letak benda ni mesti menarik, lebih nampak suasana hidup di hijau hutan malaysia, tempat makan hotel mesti meriah, rupa-rupanya burung hidup, macam mana burung ni boleh tersesat kat sini? Inikan kedai menjual barang-barang perhiasan? kedai barangan mati? bukan hidup? saudi, saudi, suka-suka dia je nak buat apa, x lepas ISO langsung, ade gambar yg Rif selitkan sekali, pilihan barang-barang utk perhiasan ruang makan group umrah Travel Al-fajr, nak tahu? saksikan di bawah ini :-




 Pilihan utk alas meja, tapi x jadi

Ahad, 10 Februari 2013

Makkah Vehicle : Kereta Comel?



   Assalamualaikum, bismillah, Bagi wanita, barang-barang peribadi sangatlah penting, terutama penjagaan wajah kulit dan anggota badan, dari hujung rambut hingga ke kuku, menjaga kebersihan katanya, "bagus". Itu memang sifat semula jadi wanita, mereka penyayang, bersih dan lemah lembut, (yang aslilah, ramai je yg kasar, terutama dgn suami) hehehe gurau, jgn ambil hati ye, kaum hawa, ramai juga yang solehah. tidak kurang juga, setelah penjagaan badan, penjagaan barang-barang lain amatlah penting, pakaian menutup aurat yg cantik, beg yg bersesuaian atau matching dengan pakaian yg dipakai, kasut yg berwarna-warni, mengikut selera dan bagi wanita yg bekerjaya atau mempunyai wang ringgit, kereta termasuk di dalam koleksi barang-barang peribadi yg amat penting, ramai wanita hari ini sudah pandai menjaga kereta, servis, hiasan dan warna, sebut tentang warna, ramai wanita suka pada warna merah jambu atau pink, betulkan? Kalau anda katakan salah, mungkin ade sedikit hormon kewanitaan anda sudah hilang atau di kebas janda mek semah anak 4 tu, hati-hati, adakah kaum hawa suka juga pada kereta pink milik rakyat saudi? Nak tahu suka atau tidak? saksikan di bawah ini :- 



Warna inikah menjadi kegilaan remaja perempuan Malaysia?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...