Rabu, 6 Mac 2013

Makkah Story : Cerita Panjang Part 4



   Syak berlari sekuat hatinya, meredah hutan belantara, dia sendiri tidak tahu kemana hala tuju, yang penting dia boleh lari dari 2 lelaki tersebut, selama 4 hari berada didalam rumah buruk tersebut, Syak merasakan bagai 4 tahun lamanya, selama itulah dia memerhati gerak-geri 2 lelaki tersebut, walaupun Syak tidak nampak, dia boleh agak gerakan lelaki tersebut dengan mendengar setiap bunyi pintu, Syak beruntung kerana lelaki tersebut tidak mengikatnya, dia hanya dikurung, petang itu, seperti biasa, 2 orang lelaki tersebut akan keluar dari rumah buruk itu, "ini peluang aku" kata Syak dalam hati, pintu yang menutup ruangan itu, Syak cuba memecahkannya, serpihan kayu-kayu yang ada didalam bilik itu turut membantu untuk Syak keluar dari rumah itu, setelah dia menerajang pintu itu, Syak akan cuba memukul menggunakan kayu, begitulah setiap petang yang dia lakukan, hasilnya hari ke-4, pintu itu terkopak, lubang itu besarnya cukup-cukup untuk tangan Syak memasukinya, Syak cuba untuk menggapai tombol dibahagian luar, alhamdulillah, dia berjaya membuka pintu itu. Selepas itu, dia tidak menoleh ke belakang lagi, kakinya bagaikan ada tenaga baru, berlari tidak berhenti, sehingga dia bertemu jalan besar.


   Heboh satu Taman Cahaya, khabar Syak pulang, menjadi buah mulut orang ramai, rumahnya menjadi tempat manusia berhimpun, polis dan wartawan turut mengambil bahagian dengan menjalankan tugas masing-masing, Jun dan Ajwad hanya mampu melihat dari jauh suasana itu, kelihatan Syak ditanya oleh pegawai polis, Syak ada ditingkat 2 rumah itu, melihat ke bawah, nampak Jun dan Ajwad sedang melihatnya, Syak bagaikan tidak memberi respon apa-apa dan dia terus menutup langsir di tingkap itu, Jun dan Ajwad diam seribu bahasa, tidak ada kata-kata yang mahu diluahkan.




   Masa berlalu begitu cepat, 20 tahun selepas itu, Syak sudah mempunyai anak lelaki, anaknya sudah memasuki sekolah rendah, dia berjalan melalui kawasan pejalan kaki bersama anaknya di Taman Cahaya, Taman Cahaya tidak menunjukkan sebarang perubahan, cuma kawasan itu kelihatan pokok-pokok sudah semakin tinggi.


Syak : kamu kena usaha bersungguh-sungguh!

Harun : saya dah buat yang terbaik, rasanya kurang berhati-hati, mata tidak memihak saya, abi.

Syak : tak apa, yang penting cara kamu memanah semakin baik, itu yg penting.

Harun : semoga saya menjadi pemanah seperti zaman sahabat dulu.

Syak : kamu anak abi, kena macam tulah, kena tiru sahabat, diwaktu perang uhud, team pemanah la yang banyak membantu didalam kemenangan umat islam, cuma di akhir zaman ini, kita x lah disuruh berperang lagi, kita hanya perlu membaiki diri, di zaman Imam Mahdi nanti baru berperang. sukan memanah ini hanya untuk mengambil berkat sunnah Rasul.

 
   Syak bersembang dengan anaknya, dia melalui kawasan dimana dia pernah bermain bola dengan Jun dan Ajwad 20 tahun yang lalu.


Syak : disinilah tempat abi bermain waktu abi sebaya kamu, dijalan ini, longkang itulah yang selalu menyebabkan kami kehilangan bola.

Harun : bola apa abi?

Syak : bola sepak, hehehe.


  tiba-tiba Syak berubah wajah, dia terpandang tulisan yang satu ketika dulu pernah dia, Jun dan Ajwad menulisnya, simen itu masih tertulis perkataan "jun", "ajwad" dan "sy", Syak melangkah perlahan kearah tulisan tersebut, peristiwa yang berlaku 20 tahun lalu terus bermain difikirannya, "masuk" perkataan itu pertama yang menerjah difikirannya, perkataan yang disebut oleh lelaki yang menculiknya, menyuruh dia masuk ke dalam kereta.


Harun : abi, abi.


   Syak terkejut dari lamunannya, anaknya Harun menarik sedikit seluarnya, bagai mahu memberi tahu sesuatu.


Harun : kalau kita pergi ke hujung longkang ini jumpa x bola abi tu?

Syak : jom, jom kita balik, dah nak maghrib ni.


   Syak tidak mengendahkan pertanyaan anaknya, dia bagaikan mahu melupakan semua itu.

Syak : nanti kita nak bersembahyang jemaah dengan umi, umi tertunggu-tunggu nanti.


bersambung.....

Adakah Syak dapat melupakan peristiwa itu? dimanakah jun dan ajwad? adakah mereka masih berkawan baik? teruskan bersama makkahdihati, hehehe bersambung lagi.




   

4 ulasan:

  1. panjang sungguh cerita ni...bnyak betul idea blogger...teruskan..^^..mzb

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ada bahan, alhamdulillah, ada je bende nak cerita, terima kasih terus setia

      Padam
  2. Cpt2 update...xsabar nk bace

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cerita ni, rif dh bagi tahu, seminggu sekali, klau x, bahan lain x boleh nak masuklah, apa2 pun terima kasih terus sudi membaca di blog, teruskan.

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...