Rabu, 20 Mac 2013

Makkah Rescafe : Restoran Yang Tinggi Darjatnya?

Assalamualaikum, 

Bismillah....

  
   Semenjak aktif dengan katering ni, Rif x sempat dh nak pergi restoran ni, selalunya bila banyak masa terluang, Syeh Inam mesti ajak pergi makan kt restoran ni, bukan saje restorannya dekat tetapi menunya memang best dan sedap, sehingga menjilat ibu jari

  Rif nak kongsi satu ilmu, diantara sunnah Rasullullah itu adalah makan sehingga licin dan menjilat dan menghisap jari-jari yang digunakan sewaktu makan tadi, kenapa makan sehingga licin? ramai masyarakat di malaysia mengatakan semua ini kolot dan nampak mcm lapar sangat, tahukan anda di dalam sebuah pinggan yang ada nasi disitu ada rahmat Tuhan, kita tidak tahu dimanakah rahmat Tuhan itu berada di dalam ribuan butir-butir nasi tersebut, kalau kita meninggalkan sebutir pun dan disitulah sebenarnya ada rahmat tuhan, kita sebenarnya menolak rahmat Tuhan, jadi jaga-jagalah, makan biarlah licin.

   Kenapa Restoran yang tinggi darjatnya? haaaaa, istimewa sungguh nama tu, bahasa arabnya disebut Matam Al-ula lilruz Al-bukhori, bukanlah restorannya yg tinggi darjat, cuma nasi bukhorinya yg tinggi darjat, itulah bahasa arab tinggi bahasanya dan tinggi pulak maknanya, penuh dengan kata-kata hiasan yg meruntun jiwa. jom la tengok, cakap banyak pulak Rif ni, ada 12 gambar :-



Signboard Matam Al-Ula Lilruz Al-Bukhori.


Di dalam restoran, ada dua pilihan, duduk atas kursi atau duduk bersila di kawasan yg tersedia. biasanya kami lebih suka duduk bersila, lebih nampak jemaah.


Pilihan makanan.


Sebelum makan basuh tangan, Tuhan suka pada hambanya yg bersih.


Kalau di Malaysia kita panggil roti canai, di pakistan dipanggil prata. bezanya ialah disini besarnya dua kali ganda roti canai Malaysia.


Namkin, itulah nama lauknya, memang sedap, daging kambing. sungguh gebu dan tersipu-sipu (Rif dh mula merepek)


Keraihee tetap menjadi pilihan, klau x ada sanggup keluar restoran gi kedai lain. sebelum ni Rif ada paparkan juga tentang Keraihee ni, http://makkahdihati.blogspot.com/2013/01/makkah-rescafe-restoran-makkah-pakistan.html


Inilah dia ketiga-tiga makanan yg kami makan pagi tu, kedai ni jual makanan ini hanya pagi, klau tengah hari dah menu nasi bukhori yg seperti ada di signboard.


Adap makan kenalah dijaga, sebelum makan baca doa, kalau tidak, x ada berkat.


Rif la orang pertama yg terkam dulu, sebab tengok Syeh Inam sebok dengan Iphone 5 barunya, kalau x, kena dahulukan org tua dahulu, Rif dh minta izin, Wan (tengah) buat-buat sopan, mcm x biasalah pulak.


Hidangan terakhir seperti biasa air duppati (teh panas), biasanya klau nak ke restoran ini kami panggil Duppati saje, "jom ke duppati"


Inilah dia, dua orang tukang masak, sorang bahagian tebar, sorang lagi bahagian masak. korang sendiri boleh tengoklah, besar mana capatti tu.


   Semuga semua terhibur dengan paparan menarik kali ini, datanglah ke haramain, banyak tempat-tempat menarik dan restoran-restoran yang akan menyebabkan anda teringat selalu, selain dari Kaabah itu sendiri. ingat, hari ni serba sedikit korang dh dapat ilmu adap makanan, jadi apa lagi, amalkanlah, untuk membezakan, kita ni islam ke tidak, selamat mencuba di rumah, yg penting Istiqomah, wassalam.

8 ulasan:

  1. Ermmm sedapnye...teringin nk merasa..c rif msok gmbaa2 tu buat sye terliur plak...rse nk amkk dlm gmba bwk klua#mulamerapu
    #*maghfiratulbasyirH

    BalasPadam
  2. Nmpk sedap je , post lah utk peminat c,faah ,,, hehehe

    BalasPadam
  3. sedapnye..... ;)

    BalasPadam
  4. tak tahan tengok sup kambing tu.

    BalasPadam
  5. Kami peminat setia blogger,klu sampai sana jgn bawa ke matam tu ye

    BalasPadam
  6. X pandai mkn mknn arab..



    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...