Jumaat, 1 Februari 2013

Makkah Story : Harapan Nenek



  Pagi itu haikal berjalan di sekitar taman, akalnya masih terfikir-fikir, apa yang patut dia isi waktu cuti sekolah, biasanya waktu-waktu seperti ini dia bersama kawan-kawannya, pergi ke satu tempat untuk menghiburkan hatinya yang kosong. musab, kamil, shak dan jun, nama-nama itulah yang menghiburkan hatinya, kalau tidak ada mereka, haikal merasakan bagaikan kehilangan sesuatu, peristiwa bulan lepas terus bermain difikirannya.


Haikal : ko tiru siapa ne?

Shak : tiru? Sorry ye, aku bab tiru meniru ni x mainlah.

Haikal : habis, kenapa sama dengan iyah.

Shak : iyah yang tiru aku.

Haikal : aik, iyah pulak tiru kau. Setahu aku, iyah bukan watak macam tu.



Iyah merupakan pelajar perempuan yang selalu menduduki tangga pertama didalam peperiksaan, ramai pelajar yang ingin berkawan dengannya kerana boleh membantu serba sedikit didalam pelajaran dan mendapat tip-tip peperiksaan. Wanita inilah yang menjadi bualan Haikal dan Shak.

Shak : emm haaaa, ni,ni cuba kau tanya kamil!! (bagai mahu mempertahankan sesuatu)

Dari tadi Kamil hanya melihat telatah Haikal dan Shak, mahu ditegur, takut mengganggu perbualan mereka berdua, tetapi dalam masa yang sama, matanya terus melihat Shak.

Kamil : Haikal, kau x yah layan dia ni.

Haikal : dulu kau x macam ni pun, ok je, sejak bila ni? kau suka tiru iyah ni?

Dari minggu lepas lagi jun dan musab bercakap dengan Haikal, tentang sikap shak yang sudah berubah, bila team mereka mengulang kaji pelajaran, shak tidak ada, tidak tahu kemana shak membawa diri, sehingga lebih 3 bulan seperti itu, jadi oleh kerana Haikal yang paling rapat dengan shak, jadi kawan-kawannya menyuruh dia bertemu shak, Kamil hanya mahu menemani Haikal, dia tidak ada apa-apa yang mahu diucapkan.

Suasana hening seketika,

Shak : ok, oklah disebabkan korang semua kawan aku, aku cerita.

Shak pun cerita secara panjang lebar, dia duduk dengan neneknya. sebagai anak lelaki didalam keluarga tu, dialah yang menjadi harapan didalam keluarga, walaupun ada kakak yang berjaya, itulah yang dia rasakan sebagai tanggungjawab lelaki, tetapi malangnya, dia selalu mengecewakan nenek, kerana keputusan peperiksaan selalu gagal, neneknya selalu berpesan " kamu anak lelaki, kalau gaji kamu tidak besar, macam mana nak tampung keluarga kita yang besar ini, adik-beradik kamu yang lapan orang ni nak makan apa? Nasib baik ade kakak kamu yang boleh kerja sambilan, kalau dia dah kawin nanti, dia kena ikut suami, kamulah yang akan menggantikan tempat kakak kamu.

Haikal dan Kamil : tapi bukan ini yang dimaksudkan nenek kamu, menjadi maknyah!!!!!!!

Rupa-rupanya oleh kerana kebodohan shak, beliau menyangka nenek menyuruh dia menukar jantina dengan meniru kakaknya, oleh kerana ingin menjadi wanita yang cerdik, shak membotok dirinya dengan menjadikan muka iyah sebagai idolanya.

R/p : walaupun bukan cerita tentang makkah tetapi Rif nak korang semua renungkan, nak selesaikan semua ini, marilah kita berjumpa dengan Allah di Kaabah, ramai maknyah di Malaysia, sedangkan di Makkah, Rif x pernah jumpa maknyah, jadi dengan datang di kaabah, hilanglah gejala masyarakat yang rosak seperti maknyah di Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...